Příliš podařený experiment

Cíle experimentu

  • vyzkoušet jak, facebook bude reagovat na fake news, kdy a zda vůbec dojde k jejímu smazání, jaký bude mít dosah
  • zjistit, zda si lidé ověřují informace

Metody experimentu

  • trollem založená facebooková stránky "Mešitu v Bzí nechceme" zmiňuje zveřejnění absurdní a snadno ověřitelné informace o výstavbě mešity
  • sdílení stránky prostřednictvím naší trollí farmy (18 trollů)
  • monitoring reakcí uživatelů na sociální síti

Průběh experimentu

První 2 dny od zveřejnění se zdálo, že experiment nebude vůbec úspěšný, protože počet dalších sdílení/zhlédnutí byl zanedbatelný – zpráva byla značně absurdní. Třetí den se zájem o stránku rapidně zvýšil.

Od 7 hodiny ráno za 2–3 hodiny překonal počet zhlédnutí překonal hranici 23 000, stránka byla sdílena 800krát.

Stránka se začala plnit komentáři. Někteří se rozčilovali, jak je něco takového v ČR možné, jiní upozorňovali, že se pravděpodobně jedná o fake news.

Byli i tací, kteří si informaci ověřovali, a tak se i stalo, že se na stránkách www.obec-bzi.cz objevila informace o šíření této falešné zprávy a výzva, aby lidé nepropadali panice. Tuto informaci zveřejnil i Jablonecký deník a web manipulatori.cz.

Vzhledem k možnému nepředvídatelnému vývoji a rychlému spádu událostí byl experiment ukončen. Na facebookové stránce jsme zveřejnili vysvětlení, že se jedná o fake news experiment.

Zároveň jsme zaslali e-mail s omluvou a vysvětlením předsedkyni osadního výboru obce Bzí, která vlivem experimentu musela čelit četným dotazům (emaily, telefonáty, osobní návštěvy), které nebyly příjemné.

Závěry

  • lidé si často informace zveřejněné na sociálních sítích neověřují – vnímají je stejně jako zpravodajství veřejnoprávních médií
  • boj proti této falešné zprávě začal do hodiny od dosažení uvedeného počtu sdílení
  • sociální sítě umožňují komukoliv zveřejnit falešné informace, které nejsou vždy zřizovatelem sítě odhaleny včas a mohou tak mít značný dopad
  • vyvracení falešné zprávy je problematické, protože publikum původní zprávy, není stejné jako publikum zprávy nápravné – v tom spočívá i síla falešných zpráv