FEnomén fake news

Žijeme v době, kdy se k informacím dostaneme snadněji, než kdy předtím. Vlastně je nemusíme ani aktivně vyhledávat, valí se na nás z rádií, televizí a především z internetu. Právě díky němu je dokonce možné novinky nejen pasivně přijímat, ale jedním klikem sdílet a s trochou práce i vytvářet. A tady se to celé zamotává…

Relativně velkou část informací, které lze na internetu najít tvoří tzv. fake news. To jsou zprávy, které úmyslně šíří dezinformace za účelem zmást nebo zmanipulovat čtenáře. Zároveň jsou myšlené vážně. Parodie ani satiry do tohoto žánru nezařazujeme.

Fake news nejčastěji vznikají a jsou šířeny z dezinformačních webů. Takové stránky se většinou věnují pouze fake news a konspiračním teoriím a jejich cílem je zmanipulovat čtenáře do změny názoru nebo chování. Spoustu fake news ale bez problému najdeme např.: i na sociálních sítích.

Fake news jsou založené na tom, že málokdo ověřuje zprávy. Proto většina článků vychází z informace, která je alespoň částečně pravdivá a kterou už jste předtím mohli někde zaregistrovat. Tuto informaci pak autor zaobalí do bulvárního článku plného falešných informací s poutavým titulkem. Většina fake news je zároveň napsána tak, aby ve čtenáři vzbudila emoce jako jsou vztek nebo strach.

Šíření fake news

Jak už je psáno výše, fake news vznikají na dezinformačních webech odkud se dále šíří třeba na facebook. Jednak je na svém profilu sdílí web ze kterého pochází, a zároveň mají dezinformační weby často spřízněné facebookové stránky, které se tváří jako zábavné profily (př.: Jen tak pro zábavu, Milujeme svět…) a které fake news dále šíří. Cíl tvůrců fake news je zasáhnout co nejvíce lidí. Ideálně dostat svoji zprávu do mainstreamových médií.

Clickbaity a zavádějící nadpisy

Nikoho z nás už nepřekvapí. Samy o sobě nejsou lživé, ale čtenáři dokáží pěkně zavařit. Jejich užívání se i v žurnalistice dávno stalo denní normou, ale přesto bychom vůči nim měli zůstat obezřetní.

Clickbait je poutavý nadpis nebo titulek, jehož cílem je nalákat čtenáře třeba na facebooku k otevření článku. Pokud totiž čtenář na titulek klikne, je automaticky přesměrován na domovský web onoho článku (často dezinformační), který tak v lepším případě získává čtenáře, v tom horším může dojít i k šíření virů nebo krádeži dat.Typickým příkladem clickbaitu může být titulek jako: 7 Elixírů mládí, manžel Vás nepozná!

Oproti tomu zavádějící titulky běžně využívají i bulvární a seriózní noviny. Jde o naprosto šokující nadpis článku, který slibuje pikantní novinky a skandály. Titulek často využívá nepodstatnou informaci vytrženou z kontextu. Účel takového titulku je nalákat čtenáře k otevření článku, navštívení webu.

Co teď s tím?

Možná se teď může zdát, že už nemůžeme věřit ničemu. Pravda je, že orientovat se v informacích není v dnešní době vůbec snadné. Dezinformace na nás chrlí televize, weby i přátelé na internetu. Jak se bránit? A jak si ověřit zprávy co sdílím, abych se sám nestal šiřitelem fake news? Nejen to, ale i spoustu zajímavostí o fake news se dočtete v dalších článcích.

autor: Tereza Fialová